Ulike tjenester innvandrere kan få bruk for
Du er her:

Ulike tjenester innvandrere kan få bruk for

Den som er ny i Norge, får ofte kontakt med mange ulike kontorer og instanser. Dette gjelder for eksempel Folkeregisteret, barnehagekontoret, legesenteret, Skatteetaten og Nav.

Her skal vi se litt nærmere på noen av disse.

Det er viktig å vite hva de ulike kontorene gjør, og hvordan man finner dem. Mange henvendelser til offentlige instanser og andre går nå via Internett. Mange skjemaer kan hentes fra nettet, og man finner mye informasjon fra de ulike aktørene på nettsidene deres. Alle kommuner har en egen nettside med informasjon til innbyggerne.

 

Skatteetaten

Skatteetaten er ansvarlig for at skatter og avgifter blir betalt. Fra skattekontoret får du skattekort. Dette trenger du når du skal jobbe eller motta annen skattepliktig inntekt. De fleste av tjenestene til skatteetaten kan ordnes på Internett.

 

Folkeregisteret

Folkeregisteret er en del av skatteetaten. Det er et offentlig register over alle personer som bor eller har vært bosatt i Norge. Alle som bytter adresse, må melde fra om dette til Folkeregisteret innen åtte dager etter flytting. Dette kan gjøres på Internett.

Folkeregisteret har også ansvar for navnendringer og tildeling av fødselsnummer og D-nummer. Hvis man skal gifte seg, må man henvende seg til Folkeregisteret.

 

Nav

Nav er et offentlig kontor som leverer mange ulike tjenester.

Nav har blant annet ansvar for:

  • barnetrygd
  • kontantstøtte
  • sykepenger
  • dagpenger
  • uføretrygd
  • pensjon

 

Nav tilbyr også tjenester til de som ikke har jobb. Mange går på kurs som Nav betaler for, og målet med disse kursene er at deltakerne skal komme i jobb.

 

Rett til tolk

I tida før en innvandrer har lært nok norsk, kan det være nødvendig å bruke tolk. Offentlig ansatte i for eksempel Nav, politiet og helsevesenet har plikt til å sørge for at informasjon og veiledning blir forstått. Derfor er tolk en rettighet innvandreren har, og det er det offentlige som skal betale for dette.